2013. augusztus 26., hétfő

Mákos kölestorta

Hozzávalók:

20 dkg köles
20 dkg darált mák
20 dkg barna nádcukor (vagy 10 dkg cukor és 10 dkg agavészirup)
20 dkg tönkölybúzaliszt (10 dkg fehér, 10 dkg teljes kiőrlésű)
1 tojás (vagy 2 fehérje- én a tojást illetően meg szoktam magamnak engedni a sárgáját is, a nagymamám tyúkjaitól származókat, és csak minimális mennyiségben): a fehérjét habbá vertem, mikor rengeteg időm volt, de felesleges, a lusta verzió is tökéletes eredményt ad
1 marék mazsola
1 csomag vaníliás cukor
1 zacskó sütőpor
kb. 2 dl hidegen sajtolt napraforgóolaj vagy extra szűz olíva (a szokásos)
víz
sárgabaracklekvár
esetleg rizstejből készített vaníliapuding barnacukorral




Elkészítés:

A kölest átmosom, 3-szoros mennyiségű vízben megfőzöm a vaníliás cukorral és a mazsolával.
Én úgy szoktam főzni, hogy nagy lángon melegítem, míg fel nem forr, onnantól takarékon, végig fedővel. Mikor már alig van rajta víz- de azért még van egy pár milliméteres vízréteg a köles felett- leállítom, betakarom egy-két konyharuhával, így hagyom, hogy megszívja magát a vízzel és megpuhuljon.  Utána hagyom kihűlni, néha megkevergetve, hogy ne álljon teljesen össze. Ennél a receptnél az a jó, ha a köles nem szárad ki szemesre, mintha rizst főznénk, hanem olyasmi állagú lesz, mint a túró (ezért is adok hozzá a szokásos 2,5-szeresnél kicsit több vizet). Így a kész süti nem lesz száraz. De ha nem tökéletes, az sem baj, ebben az esetben több lekvár-pudinggal lehet tökéletessé tenni a sütit.

Közben összekeverem az összes hozzávalót (a lekvár és puding kivételével), még a fehérjehab előtt beleteszem a kihűlt kölest is és beállítom a megfelelő állagot. Ehhez lehet, hogy kell még víz vagy olaj. Legyen sűrű, de azért tudjuk beleönteni a tortaformába. A végén beleforgatom a fehérjét, óvatosan, mert nagyanyáink is ezt mondták.

Mehet tortaformába (amit soha többé nem fogok kiolajozni, mert a kifolyt olaj meglehetősen kellemetlen szagot áraszt, ahogy rásül a villanysütő aljára, és a reklámfilmekkel ellentétben nem létezik olyan hidegzsír-oldó szer, amivel eltávolítható lenne (na jó, nagymamámnak biztosan sikerülne, de én nem vagyok házitündér és nem is tervezek ilyen jellegű kiteljesedést).
180 fokon 30 perc alatt tökéletesre sül.

Közben elkészítem a pudingot.

A tortát langyosra hűtöm, kiszedem a formából, tetejére baracklekvárt kenek, annak tetejére pedig szülinapi gyertyákat helyezek, és soron kívül megünnepeljük Csenge hatodik szülinapját.
Az ínyenceknek pudingot is adok a már így is mennyei finom tortához.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése