2013. augusztus 26., hétfő

Tökös gombapaprikás nokedlivel

Hozzávalók:

1 nagy fej hagyma
40 dkg tetszőlegesre aprított gomba
40 dkg tetszőlegesre aprított tök vagy cukkini
Só, bors, pirospaprika, (rozmaring)
És most az egyszer kibírtam, hogy ne tegyek bele fokhagymát. Legközelebb fogok...
Növényi tejszín, tejfől vagy joghurt, amennyit szeretnénk- én jó sok szaftot 



A nokedlihez:

1 tojásfehérje
teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
víz



Valójában semmi innováció és trükk nincs ebben a fogásban. A gombát megkívántam, egy kis tököcskét pedig találtam otthon elfekvőben. Kombináltam őket.
Mikor arra gondoltam, csinálok egy paprikást belőlük, az volt az első reakcióm, hogy de az olyan snassz. Aztán rájöttem, hogy én jópár éve nem főztem ilyesmit, esetemben tehát nem snassz, hanem határozottan különlegesség. Ugyanezen okok miatt döntöttem a nokedli mellett is az árpagyöngy helyett, egyszer-egyszer belefér. Csengének annyira tetszett, hogy saját magát kiszolgálva nekiesett.

Elkészítés:

A hagymát apróra vágom, 2 kanál olajon megdinsztelem (bármit is jelentsen ez a szó) a szokásos módon, túlhevülést kerülve. Leveszem a tűzről, rászórok kb. egy evőkanál pirospaprikát, pici vizet adok hozzá, visszateszem a tűzre majd beleszórom a gombát. Sózom, borsozom. Én most hirtelen felindulásból szórtam rá egy kis rozmaringot is. Jó illata lett, de ahhoz, hogy az ízében is meghatározó legyen, nem volt elég. De itt az ideje felhívnom az alapos fűszerezés fontosságára a figyelmet: mire a tök, majd a tejszín belekerül a lábasba, már annyira sok anyag lesz az ételben, hogy érdemes sokszor kóstolgatni és szorgalmasan utánfűszerezni.
Lassú tűzön párolom, míg közepesre puhul, közben jó sok levet is ereszt, ennek örülök. Ez kb. 20 perc. Ekkor hozzáadom a tökkockákat/-csíkokat, tovább párolom az egészet (végig fedővel), míg kész nem lesz. Én úgy szeretem, ha nem túl puhák a zöldségek, itt meg kell szerencse is ahhoz, hogy a gomba és a tök is pont tökéletes legyen. Ha meg nem az, hát akkor mi van?
Ezen a ponton beleöntöm a tejszínt, egyet rottyantom, kóstolom-fűszerezem és kész!

Közben elkészítem a nokedlit, amely folyamatot próbálok nem egészen úgy leírni, mint nagyanyáink, amitől kezdő főző barátaink szívszélhűdést kapnának, de pontos mennyiségeket nem tudok. Én mindig túl keveset csinálok. Másodjára meg túl sokat.
Tehát: a tojásfehérjéhez adok egy kis lisztet- simára keverem. Aztán adok hozzá még annyit, amennyi nokedlire páylázom, majd lassacskán vizet, hogy sűrű tejföl állagú legyen a tésztám. Megsózom. És ha lenne nagyon apró petrezselymem, azt is tennék bele, de nincs. Majd legközelebb. Közben egy lábasban vizet forralok.
A nokedliszaggatóra adagolom a löttyöt, kiszaggatom. Mikor újra felforrt a víz, egy szűrővel kiszedem a tésztákat. Lenmagolajat keverek bele.

Nokedlire gombatök, lehet vele sokkolni a családot, ha a vegán brokkolilevest megették.
Egyébként ha nem mondjuk, hogy vegán, megeszik és ízlik mindenkinek.
De úgyis tudják.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése