2013. november 7., csütörtök

Egyszerűen nagyszerű zsemle, sós vagy édes őrülten finom!

Viki barátnőmnél nagyon finom házi készítésű zsemlét ettünk. Mi a receptje?
Őrületesen egyszerű. Az alapokat persze egy kicsit megvariáltam.

Hozzávalók a sós verzióhoz

50 dkg liszt (fele teljes kiőrlésű, fele fehér tönkölyliszt)
1 csomag szárított élesztő (a fél kiló szárazanyaghoz optimalizált változatból)
1 csésze langyos szójatej/víz, bele egy teáskanálnyi barnacukor az élesztő futtatásához
1 csésze víz
1/2 csésze hidegen sajtolt napraforgóolaj
1 evőkanál só
fél csésze lenmagpehely
fél csésze napraforgómag (vagy ami tetszik)



Elkészítés:

A száraz összetevőket elkeverjük, közben az élesztőt felfuttatjuk.
Bele a folyékony összetevők a lisztben kialakított vulkáni kráterbe (a víznek először lehet csak a felét beletenni, aztán ha kell, mehet még több, nekem a kb. fent írt mennyiség vált be).
Elkezdünk vadul dagasztani.
Ha kell, tehetünk még hozzá vizet.

Cs- mint Csenge!
45-60 percet kelesztjük meleg helyen.
6-8 cipót/zsemlét formázunk belőle.
Hideg sütőbe tesszük, ami majd 200 C-ra fog felmelegedni, de addig is kel még a zsemlénk.
20 perc után 180 C-ra csökkentem a hőmérséklelet, így még 10 percet sül.
És kész is. Finom és szép is! De már megint elfogyott, mire fényképeztem volna.

Ezek után gyümölcskenyeret ettem volna, de annyira trükkös volt minden recept, hogy inkább úgy döntöttem, kipróbálom az egyszerű-nagyszerű zsemlereceptet átvariálni. Roppant jól sikerült.

Hozzávalók az édes verzióhoz:

50 dkg liszt (fele teljes kiőrlésű, fele fehér tönkölyliszt)
1 csomag szárított élesztő (a fél kiló szárazanyaghoz optimalizált változatból)
1 csésze langyos szójatej/víz, bele egy teáskanálnyi barnacukor az élesztő futtatásához (én most csokis szójatejet használtam, még finomabb lett tőle)
1 csésze víz
1/2 csésze hidegen sajtolt napraforgóolaj
1 kávéskanál só
fél csésze nyírfacukor
2 csomag vaníliás cukor
1 evőkanál fahéj
fél csésze mazsola
fél csésze aprított dió

Az elkészítése ugyanaz, mint a sós verziónak.
És elmondhatatlanul finom, kávézni csakis ezzel érdemes.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése